Please check out the new WECF website on wecf.org!

WECF Nederland

Nationaal Forum Gezondheid en Milieu

Milieu oorzaak eenderde van de kindersterfte Organisaties vragen bindende maatregelen van regering

22.06.2004 |WECF Press Release

Boedapest, 22 juni 2004— Bindende maatregelen zijn noodzakelijk om kinderen te beschermen tegen de gezondheidsgevolgen van milieuvervuiling. Tien organisaties, waaronder het Astmafonds, hebben dit in een brief aan Staatssecretaris Van Geel gevraagd. Het verzoek komt vlak na de publicatie van een onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Daarin staat dat een op de drie gevallen van kindersterfte in Europa veroorzaakt wordt door milieuvervuiling. Van Geel onderhandelt deze week in Boedapest over een actieplan voor kinderen.

Milieu als oorzaak van kindersterfte

Onlangs publiceerde de WHO een rapport over de gevolgen van milieuvervuiling voor de gezondheid van kinderen. Daaruit bleek dat in Europa ieder jaar 100.000 kinderen overlijden en zes miljoen jaar gezond leven verloren gaat als gevolg van milieuvervuiling. Vervuild water kan de oorzaak zijn, maar ook de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen in het milieu.

Conferentie in Boedapest: in actie voor kinderen

Het rapport van de WHO verschijnt aan de vooravond van een internationale conferentie over gezondheid en milieu, die van 23 tot 25 juni in Boedapest plaats vindt. Dit jaar staat deze in het teken van de gezondheid van kinderen. De conceptverklaring wordt echter door maatschappelijke organisaties scherp bekritiseerd vanwege het ontbreken van bindende maatregelen die kinderen beschermen tegen de gevolgen van milieuvervuiling. De organisaties vinden het belangrijk dat er wetten komen in plaats van vrijblijvende afspraken. Het Nationaal Forum Gezondheid en Milieu heeft Staatssecretaris Van Geel in een brief gevraagd in te zetten op bindende afspraken.

Nationaal Forum Gezondheid en Milieu

Een aantal maatschappelijke organisaties hebben zich verenigd in het Nationaal Forum voor Gezondheid en Milieu. De leiding daarvan berust bij tien organisaties waaronder het Astmafonds, Stichting Meldpunten Netwerk Gezondheid en Milieu, Nederlandse Vrouwenraad, Women in Europe for a Common Future en Stichting Natuur en Milieu. Het Forum is opgericht om milieu als oorzaak voor gezondheidsproblemen aan de orde te stellen. In het Nederlandse gezondheidsbeleid komt dit nog te weinig aan de orde. Een schone taak voor staatssecretaris Van Geel aldus het Forum.

Voor meer informatie: Boudijn Uythof, voorzitter NFGM, tel. + 28255100, of kijk op http://www.gezondheidenmilieu.nl. Documenten zijn verkrijgbaar bij Boudijn Uythof: boudijn@uythof.com of 06 28255100. Het WHO-rapport The “Environmental Burden of Disease” is te verkrijgen via http://www.who.dk/mediacentre/PR/2004/20040617_1