Please check out the new WECF website on wecf.org/nl

Stay here to browse our website archive (2004-2019).

WECF International

WECF Deutschland

WECF France

Aandeelhouders Delta moeten keuze maken: een schone of een kernenergie toekomst?

27.06.2011 | Persbericht Coalitie tegen Kernenergie

Middelburg, 27 juni 2011 - De aandeelhouders van energiebedrijf Delta treffen vandaag bij de ingang van de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering een protestactie van milieuorganisaties en politieke partijen. De organisaties, verenigd in de coalitie SchoonGenoegVanKernenergie, vragen de aandeelhouders de plannen voor een nieuwe kerncentrale in Nederland te schrappen en te kiezen voor een schone toekomst.

Om ze hiertoe te verleiden maken vrijwillligers bij binnenkomst de autoruiten van de aandeelhouders schoon. Vervolgens moeten de aandeelhouders kiezen welk pad ze nemen naar de vergaderruimte; de weg van kernenergie of de weg van de schone energie.

Kernenergie is een onveilige, dure en vooral overbodige vorm van energieopwekking; een nieuwe kerncentrale is voor de Nederlandse energievoorziening onnodig. Bovendien frusteert kernenergie de overgang naar schone energie en zadelt ons land voor honderdduizenden jaren op met levensgevaarlijk kernafval. Kernenergie wordt steeds duurder door de steeds hogere veiligheidseisen, terwijl duurzame energie de komende jaren alleen maar goedkoper zal worden. Het is daarom onbegrijpelijk dat Delta nog wil investeren in zo’n toekomstloze energiebron. Gisteren besloot de Tweede Kamer bovendien dat energiebedrijven verplicht worden om in 2020 35 procent van hun energie uit duurzame bronnen te halen. Als Delta een enorme nieuwe kerncentrale gaat bouwen gaat het dit niet halen.

De coalitie Schoon Genoeg van Kernenergie bestaat uit Borssele2Nee, DWARS, Greenpeace, GroenLinks, Jongeren Milieu Actief, Milieudefensie, Laka, Natuur & Milieu, de Natuur & Milieufederaties, Nederland2050, Partij van de Arbeid, Partij voor de Dieren, PINK!, ROOD, SP, Studenten voor Morgen, Urgenda, Vrouwen voor Vrede, WECF, WISE en XminY.

Op 16 april organiseerde de coalitie een manifestatie tegen kernenergie op de Dam in Amsterdam. Hier kwamen tienduizend mensen op af. Het blijft mogelijk om de petitie te ondertekenen op de website www.schoongenoegvankernenergie.nl.

De aandeelhoudersvergadering start om 14:00 uur. De ontvangst door vrijwilligers begint om 13:30.

Adres van Delta:
Poelendaelesingel 10